Mikä keraaminen pinnoite?

Keraaminen kestopinnoite (tai lyhyesti keraaminen pinnoite) on korkealaatuinen ja pitkäaikainen suojaava pinnoite, joka levitetään auton maalipinnalle. Se eroaa perinteisestä autovahasta, sillä se tarjoaa paljon kestävämmän suojan ja pitkäaikaisen kiillon. 

Keraaminen pinnoite suojaa auton maalipintaa UV-säteiltä, lialta, naarmuilta, lintujen ulosteilta, öljyltä ja muilta haitallisilta aineilta. Se auttaa myös estämään hapettumista ja värin haalistumista. Yksi tärkeimmistä keraamisen pinnoitteen eduista on sen pitkäaikainen kestävyys. Se voi pysyä auton maalipinnalla vuosia, kun taas perinteiset vahat vaativat useammin levityksen vuodessa. 

Keraaminen pinnoite antaa auton maalipinnalle syvän kiillon ja parantaa sen ulkonäköä. Auton pinta tuntuu myös sileämmältä ja helpommin puhdistettavalta. Keraaminen pinnoite tekee auton maalipinnasta likaa hylkivän, joten se on helpompi puhdistaa ja ylläpitää. Usein riittää pelkkä huuhtelu tai kevyt pesu poistamaan lian.

On tärkeää huomata, että keraaminen pinnoite vaatii huolellisen valmistelun ennen levitystä, ja se on parasta tehdä puhtaalle ja vaurioittamattomalle maalipinnalle. Lisäksi on suositeltavaa seurata valmistajan suosituksia pinnoitteen ylläpitämisestä, jotta se säilyttäisi tehokkuutensa pitkään.

Mutta ennen kaikkea keraaminen kestopinnoite helpottaa siis auton pesua ja vähentää siihen tarvittavaa aikaa. Ja aika... se jos mikä on aina kortilla.

Miksi pinnoitus on niin kallista perinteiseen vahaukseen nähden?

Ensimmäiseksi keraamisen pinnoitteen asennus ottaa aikaa. Keskimäärin pinnoitteen asennus on noin 12h työ sekä kovettumis-ja kuivumisajat +24h. Ajoneuvojen keraaminen pinnoite on kovin, kestävin ja kehittynein muoto maalipinnan suojaamiseksi. Siksi puhumme vuosien suojasta ei kuukausista.

Näiden lisäksi, jotta voimme asentaa pinnoiteita, me käymme lävitse laajat harjoitteet ja harjoitusohjelmat. Valtuutetut asentamot käyvät lävitse, jopa kuukausia kestävät kurssit, jotka valmistelevat meidät kiillotuksista aina pinnoite asennuksiin. Joten loppujen lopuksi veloitamme myös asiantuntemuksestamme

Vaihe 1: Keraamisen pinnoitteen esivalmistelu

- Esipesu on vaihe, kun ajoneuvo pestään irtoliasta, mutta täysin kosketus vapaasti.

- Seuraavaksi tehdään perinteinen käsinpesu, mutta käyttäen parhaita kemikaaleja ja tekniikoita, jotta raot ja kolot saadaan varmasti puhtaiksi.

- Huolellisen pesun jälkeen aloitetaan raudanpoisto-vaihe. Maallikolle asia ei välttämättä kerro mitään, eivätkä useat ole tietoisia pienistä rautahiukkasista, joita maalipinnalla on vielä pesun jälkeen. Nämä mikroskooppiset hiukkaset ovat suuri syy maalipinnan virheiden aiheuttajista.

- Maalipinnan savihoito on viimeisiä esivaiheita. Oletko koskaan pesun jälkeen kokeillut autosi maalipintaa? Tuntuuko se karhealta? Vähän kuin hiekkapaperia... Savikäsittely poistaa kaikki viimeisetkin maalipintaan syöpyneet hiukkaset ja epäpuhtaudet ja takaa täysin puhtaan ja liukkaan pinnan.

- Lopuksi viimeinen pyyhintä ja liuottiminen poisto. Erityisillä kemikaaleilla poistetaan viimeisetkin öljyt, vahat ja muut jäljelle jääneet kemikaalit maalipinnalta.

Vaihe 2: Maalipinnan myllytys

Nyt kun maalipinta on täysin pesty ja riisuttu keraamisen pinnoitteen esivalmisteluissa, on aika tasoittaa lakkapintaa ja poistaa naarmuja. Koska keraaminen pinnoite on kestävin pitkäaikaisin suoja maalipinnalle, kaikki pienet virheet pinnoilla jäävät sinne, kunhan pinnoite on asennettu. Suomen olosuhteen kohtelevat ajoneuvoja raa'alla kädellä. Sen takia on tärkeää, että suoritamme maalipinnan korjausvaiheen ennen keraamisen pinnoitteen levitystä, poistaaksemme epätasaisuudet ja luoden sileän pinnan, johon keraaminen pinnoite voi kiinnittyä. Maalipinnan korjausvaiheita on kaksi: maalipinnan parannus (1-step) ja maalipinnan kiillotus (2-step).

Maalipinnan parannus

1-step kiillotus on tarkoitettu noin 50-60%:n virheiden poistoon, poistaen kevyitä pesunaarmuja ja harmaata huntua maalipinnalta. Syvät naarmut ja pinnan virheet jäävät vielä. Asiakkaan kanssa käydään esiarviossa lävitse tarkkaan mitkä naarmut voidaan poistaa ja mitkä jäävät jäljelle. Keskitytään tuomaan maalipinnalle selkeys ja lisää syvyyttä sekä korkea kiilto. 1-step kiillotus on yleisin kiillotusmuoto, jota teemme ja useat omistajat ovat jo tähän erittäin tyytyväisiä, eivätkä ole huolissan pienistä epätäydellisyyksistä, joita he eivät todellakaan näe.

Maalipinnan kiillotus

2-step kiillotus on vain aggressiivisempi muoto kevyestä 1-step kiillotuksesta. Jos maalipinta on todella huono, tai asiakkaalla on tarkka silmä tai kovemmat vaatimukset. Noin 80%:n virheiden poisto, poistaen syvempiä naarmuja sekä maalipinnan virheitä. Joitain yksittäisiä raapaleita voi jäädä riippuen ajoneuvon kunnosta. 2-step kiillotuksen toinen, erittäin hieno hiontavaihe tuo maalipintaan korkean kiillon ja selkeyden.

Vaihe 3: Keraamisen pinnoitteen asennus

Kaiken tuon työn jälkeen päästään lopulta itse pinnoitteen asennukseen. Itse asennus kestää n. 1-3h auton koosta riippuen. Kuten toivottavasti huomasit kaikki työ tehdään esivalmisteluissa. Kaikki työvaiheet yhteenlaskettuna aikaa käytetään 2-4 päivää, kun työ tehdään laadukkaasti ja kunnolla. Valitettavasti laadukas työ ottaa aikaa ja asioita ei voi nopeuttaa.

Toivottavasti tämä pitkä teksti auttaa ymmärtämään alan vaatimukset sekä keraamisen pinnoitteen hintalapun.


Keraamiset kestopinnoitteet

18 kk / 20 000 km

System X CRYSTAL

alk. 299€

36 kk / 40 000 km

System X PRO

alk. 499€

60 kk/ 60 000 km

System X DIAMOND SS

alk. 799€

60 kk/ 80 000 km

System X MAX

alk. 899€

60 kk/ +80 000 km

System X MAX G+

alk. 1090€

12 kk / 20 000 km ikkunapinnoite

System X GLASS

tuulilasi 50€, tuulilasi+etulasit 70€, kaikki lasit 150€

alk. 50€

System X pinnoite hinnat ovat alkaen hintoja uusille ajoneuvoille, eivätkä sisällä koneellisia kiillotuksia. Lopullinen hinta määräytyy aina kohteen koon, värin, kiillotus ja eri työvaiheiden sekä asennettavan pinnoitteen mukaan. Käytetyt ajoneuvot vaativat aina vähintään kevyen tai laajamittaisemman kiillotuksen pohjatyönä ennen System X keraamisen pinnoitteen asentamista. Pohjatöiden hinnat vaihtelevat. Pinnoitteiden kestot ovat arvioituja, keskimääräisen auton vuotuisen kilometrimäärän mukaan Suomessa. Crystal 18kk / +20 000km, Pro 36kk / +40 000km, Diamond SS 60kk / +60 000km ja Max 60kk / +80 000km. Pinnoitteet voivat myös kestää huomattavasti ilmoitettua enemmän kilometrejä tai aikaa. Lopulliseen kestoon vaikuttavat monet eri tekijät mm. mekaaninen rasitus heikentää pinnoitteen kestoa ja ominaisuuksia (suosittelemme välttämään voimakasta lumiharjan käyttöä tai toistuvaa harjakonepesua, harjaton pesu ei heikennä pinnoitetta.) Säännöllinen hellävarainen käsinpesu laadukkailla autonhoitotuotteilla on paras hoito pinnoitteelle. Talvella liuottimen käyttö on sallittua, maantiesuolan poistamiseksi. Parhaan keston ja hydrofobisuuden saavuttamiseksi suosittelemme pinnoitteen hoitoon suunniteltua erikoispesua n. 4-6 kk välein.

Maximaalista suojaa by System X MAX!

System X Max on uusinta ainutlaatuisinta keraamista pinnoitetekniikkaa, jatkaen erittäin suosittua System X premiun tason laatukriteerit täyttävää tuotesarjaa keraamisten pinnoitteiden markkinoilla ympäri maailmaa. MAX muodostaa vahvemman, sitkeämmän suojakalvon kuin mitkään aikaisemmat pinnoitteet koskaan. Maailman edistyksellisin, kovaa kulutusta kestävä keraaminen pinnoite tekee käsitellyistä pinnoista erittäin liukkaat, likaa hylkivät, syväkiiltoiset, korostaen värejä aivan ennennäkemättömällä tavalla.

4 X PAKSUMPI, 2 X VAHVEMPI, 2 X KESTÄVÄMPI

Sopii täydellisesti kaikkiin kohteisiin, jotka vaativat kovaa kulutusta kestävää, sekä pitkäkestoista suojaa mm…takseihin, hyötyajoneuvoihin, lava-autoihin, kuorma-autoihin, hälytysajoneuvoihin, matkailuautoihin, sekä lentokoneisiin, vesijetteihin, moottoripyöriin ja moottorikelkkoihin.

Kesto parhaimmillaan jopa 60kk / + 80 000km, myönnämme pinnoitteelle oikein ylläpidettynä 5 vuoden kiiltotakuun

DIAMOND SS


Poikkeuksellinen System X Diamond SS tarjoaa suojaa, jolla on aikaisemmin saavuttamaton liukkaus ja kiilto, kestävyys sekä kemiallinen kestävyys. System X Diamond SS peittää auton nanokeraamisella pinnoitteella, joka parantaa ja korostaa värejä. Musta näyttää syvemmältä, punainen palaa kirkkaasti ja valkoinen sekä hopea ovat lasimaisen kiiltäviä. Diamond SS kestää korkeitakin lämpötiloja, omaa self-healing ominaisuuksia ja antigraffiti suojan. Diamond SS kesto parhaimmillaan jopa 60 kk / +60 000km ja soveltuu erinomaisesti myös teipille.


PRO

Pro edustaa perinteisempia pinnoitteita, joka tarjoaa optimaalisen suojan sääolosuhteita, korroosiota ja kemikaaleja vastaan. Erinomainen toimivuus kaikilla maalatuilla pinnoilla. Nanokeraaminen ns. ylimääräinen ohutlakkapinta edesauttaa sitä, että pinta pysyy kauemmin puhtaana, säilyttäen syvän kiiltonsa ja lika ei tartu pintaan niin helposti. Hydrofobinen efekti hylkii vettä, vieden likaa mukanaan. Prossa on erinomainen naarmuuntumissuoja. Pro on 9H nanokeraaminen pinnoite, joka tarjoaa kestävyyttä noin 36 kk / +40 000km


CRYSTAL

Crystal on 7H nanokeraaminen pinnoite. Crystal- keraaminen pinnoite helpottaa auton pesua, parantaa maalipinnan kiiltoa ja antaa likaa ja vettä hylkivän pinnan, pitäen sen puhtaana pidempään. Ominaisuuksia ovat korkea kiilto, hydrofobisuus, kemikaalien kestävyys, UV-suoja ja lämmönkestävyys.
Hintalaadultaan erinomainen valinta! Tuotteesta on myös Super Slick - versio,
jonka ominaisuudet tehostavat pinnoitteen liukkautta ja hydrofobisuutta. Sen kestävyys on parhaimmillaan 18 kk / +20 000km.


MN AutoCare on valtuutettu SystemX- pinnoitusasentamo Satakunnassa. Olemmekin sitoutuneet tarjoamaan asiakkaillemme vain parhaat markkinoilla olevat tuotteet.

Kaikkiin pinnoituksiimme sisältyy yksivaiheinen kiillotus, jolla varmistamme tasaisen tartuntapinnan ja maksimoimme pinnoitteen keston.